úterý 29. května 2007

Nové logo Maso Planá


Červená, anebo černá?

Jako tříměsíčnímu vegetariánovi mi nemohla uniknout změna loga jihočeského leadra ve zpracování jatečního skotu a prasat. Ne že bych nenávistně sledoval trh s masem nebo se chystal na nějakou sabotážní akci, spíš se nacházím v období, kdy je pro mě masové téma velice aktuální. A také jsem okolo této masny jezdil k babičce.

Společnost Maso Planá vsadila na barvu krve, tedy pronikavě červenou, která je nadmíru charakterizující pro masokombinátní průmysl. Druhou barvou je bílá, asociující mléko nebo spíše sádlo. Podle firmy má nové logo odkazovat na čerstvost, a právě tím chce přitáhnout nové zákazníky. Bez otázek nakolik je toto téma pro mě kompromitující, či zda tímto počinem MP udělala díru do světa nebo do někoho jiného, se redesign loga jeví jako změna k lepšímu. Oproti starému je nové logo výrazně jednodušší, což je vždy lépe. Zmizela nevzhledná pečeť, ubylo textu (dokonce i zeměpisné specifikum nad Lužnicí) a zůstala jen dvě bílá slova, maso a Planá s počátečními malými písmeny na červeném pozadí. Z bočních stran je pomocí oblouků lemuje bílý okraj, připomínající opar. To je možná odkaz na vakuové balení nebo omračování „výrobků“ kyslíkem uhelnatým. Kýžená čerstvost je zřejmá, ale do jaké míry je ovlivněná pouhou výraznou změnou, ukáže čas.

Proměnou prošla i webová presentace, kterou vytvořila firma eclair design, jež je zřejmě i tvůrcem loga. Růžovoučké masíčko k nakousnutí, na kostkách s ledem polehává kýta (vypadá, že jenom spí) a kolem dokola je poházená zelenina, olivy a barevná zrnka pepře. Prostě nádhera, idyla. V sekci droby, kosti, sádlo už tak pěkné fotografie nejsou, nejsou tu žádné, webmaster se omezil na pouhé ikony. Fotky kostí zřejmě nejsou tak representativní.

Vyvstává otázka, kam až se dá v reklamním designu zajít, pokud je s obchodním artiklem velmi těsně spojená smrt. Je jasné, že hlavním úkolem firmy, a tedy i najatého grafika, se stává zvýšení poptávky, rozšíření cílové skupiny, respektive zvýšení zisků. Jenže hranice podbízivosti by měla být omezená a soudně (teď nemám na mysli justici, byť…) zvolená. V dnešní společnosti, která je zaměřená především na spotřebitele, je grafická stránka důležitá. A měla by být důležitá správným směrem. Netvrdím, že by firma prodávající maso neměla použít jeho fotografie k propagaci, to je bohužel byznys, a tak to v kapitalismu chodí. Ale maso nafintěné jako modelka?

Na webových stránkách masokombinátů se budou dál vyprávět visuální pohádky. A šťastné, krásné maso žilo šťastně, dokud ho nějaký hodný pán nesnědl. Nezbývá než do omrzení ironizovat. Navrhuji nové „stínové“ logo. Co nahradit červenou barvu krve čerstvou pietní černí?

Žádné komentáře: